X
تبلیغات
بهترین و جدیدترین آهنگ های رپ فارسی - عرفان

بهترین و جدیدترین آهنگ های رپ فارسی

عرفان

آدرس اینترنتی:  www.poeterfan.com        عرفان

 

 

- گفتگوئی قدیمی با عرفان در سال 2006 (اینجا بخوانید)

 

- ویدئوی «خط من» از آلبوم «از خانه تا خاک» (اینجا)

 

 

زیرزمین: از زمانی که آلبوم شما به دستم رسید برای من خیلی جالب بود بدانم چرا شما عنوان «از خانه تا گور» را برای نام آلبوم خودتان انتخاب کردید. لطف کنید کمی توضیح بدید.

عرفان: خب، عنوان «از خانه تا گور» اسم یکی از اشعار مورد علاقۀ من از مولانا است. این شعر دربارۀ مرگ سروده شده و اسم این شعر من را به یاد شرایط ما ایرانیان مقیم خارج از ایران می اندازد. من شخصاً بر این باور هستم که روزی به ایران بر خواهم گشت. اما اگر بخواهیم واقعگرا باشیم فکر می کنید چند نفر از این 10 میلیون ایرانی خارج از ایران می توانند روزی به ایران برگردند؟؟؟

موضوع کلی این آلبوم «از خانه» یعنی از ایران و «تا گور» یعنی خارج از ایران و آن اتفاقاتی که در مسیر این سفر رخ می دهد است.

 

زیرزمین: چند وقت طول کشید تا این آلبوم را ساختید و ضبط کردید؟

عرفان: ضبط این آلبوم حدود یکسال و نیم طول کشید اما می توانست خیلی زودتر از اینها آماده شود، اگر مشکلات اقتصادی نداشتیم. بعد از اینکه آلبوم کامل شد حدود 7 ماه دیگر طول کشید تا به بازار بیاید و آن هم بخاطر مشکلات دیگری بود که من آمادگی اش را نداشتم. همۀ اینها بخاطر این بود که این اولین آلبوم من بود و تجربۀ بسیار آموزنده ای شد برای آلبوم بعدی. 

 

زیرزمین: هنرمندان دیگری که شما را در این پروژه یاری کردند چه کسانی هستند؟

عرفان: باعث خوشبختی من بوده که من این موقیت را داشتم تا با تیم خوبی بر روی این پروژه کار کنم. همۀ آنها در این پروژه با من شریک هستند. این احساس خوبی است که افرادی دور آدم باشند که بتوان به آنها اعتماد کرد، مخصوصاً در این بازار مرموز موسیقی که نمی توان به چیزی و یا کسی اعتماد داشت مگر آنکه زیر قراردادی را امضا کرده باشید.

من با دو تهیه کنندۀ خوب برروی این آلبوم کار کردم. یکی از آنها «امیر» (A-Plus) است که مثل جواهری در میان تهیه کنندگان آمریکائی رپ و هیپ هاپ می ماند. با سن کمی که دارد اما توانسته رشد خوبی داشته باشد و مطمئن هستم که به زودی خواهد درخشید. تهیه کنندۀ دیگری که با من همکاری داشت «Sean Gordon» نام دارد که او هم تهیه کنندۀ بسیار خوبی است. او گیتاریست فوق العاده ای است و در یک گروه راک آمریکائی فعالیت می کند که دارد معرف می شود، به نام «Burning Tree Project» و تمام آهنگ هائی که رنگ و بوی موسیقی راک دارند را او تهیه کرده مثل «جاده» و «کور». من این موقیت را هم پیدا کردم تا با «خشایار» یکی از موسیقی پردازان با استعدادی که تمام عمرش را با موسیقی سر و کار داشته و نوازندۀ بسیار خوب پیانو و گیتار هم هست همکاری کنم. «افرا» هنرمند دیگری است که خوشحالم او هم سهمی بر روی این پروژه داشته چرا که سلیقۀ ما در مورد موسیقی خیلی به هم نزدیک است اما همزمان خیلی هم متفاوت. برای همین هم هر وقت نیاز داشتم کسی در مورد آهنگی نظر بدهد می دانستم او می تواند کمک خوبی باشد چون می دانستم با من همفکر است اما با دیدی متفاوت. او رپ خوانی است که در چند ماه آینده با آهنگ جدیدش صحنۀ رپ ایران را به لرزه در خواهد آورد.  من با «سهند» هم بر روی چند آهنگ کار کردم که بی شک انرژی مثبتی را وارد گروه کرد و این برای من خیلی مهم بود مخصوصاً بعضی وقت ها که فشارها آنقدر زیاد بودند که تحمل آنها یک نفری غیر قابل تصور بود. او هنرمندی بلند پرواز است و در مدت کوتاهی راه درازی را پیموده. در آخر هم با هنرمند ایرانی دیگری به نام «مهشید» بر روی یکی از آهنگ های این آلبوم همکاری داشتم که تجربۀ بسیار خوبی بود چون تا به حال من با هیچ هنرمند زنی همکاری نکرده بودم. او توانست احساسی واقعی را در این آهنگ ایجاد کند اما او عموماً خارج از این پروژه  به عنوان مدل و هنرپیشه کار می کند.

 

زیرزمین: من خیلی کنجکاو هستم که بدانم آیا «عرفان» نام واقعی شماست یا نام هنری تان؟

عرفان: عرفان نام واقعی من است و بهترین اسمی است که برای من انتخاب کرده اند. عرفان یعنی آگاهی روح و روان که با افکار و اشعار من کاملاً همخوانی دارد.  حتی اگر اسم واقعی من چیز دیگری بود من این اسم را برای نام هنری خودم انتخاب می کردم.

 

زیرزمین: می دانم که شما شعر هم می نویسید. آیا فکر می کنید دانش شما در ادبیات فارسی و شعر و شاعری کمکی در قافیه پردازی رپ های شما بوده است؟

عرفان: مطمئناً. چرا که دانش من در مورد ادبیات فارسی باعث شده که من از لحاظ زبانی کمبود و مشکلی در انتخاب واژه نداشته باشم. منظورم از واژه آن واژه هائی است که در قافیه بدرستی جا می گیرند و همزمان مفهوم درست و پیامی را که من سعی دارم ابراز کنم را به شنونده می رسانند. این باعث شده که من بتوانم وقتی در افکارم گم می شوم خیلی سریع آنها را بنویسم و یا وقتی در مورد موضوع خاصی بر روی ضربی چیزی می خواهم بنویسم این دانش کمکم می کند.  به غیر از آن، این باعث شده تا بتوانم واژه ها را به شکلی خلاقانه با هم تنظیم کنم تا جملات و اصطلاحاتی را بسازم که هر کسی درک کند، حتی اگر همچین چیزی را قبلاً نشنیده باشند.    

 

زیرزمین: آنچیزی که در موسیقی رپ شما به خوبی بچشم می آید استفاده از زبان فارسی مؤدبانه تر است. شما از واژه های رکیکی که در رپ فارس مُد شده استفاده نمی کنید. آیا این به این خاطر است که شما می خواهید مردم پسند تر باشید و به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید یا بخاطر دیدگاه های فرهنگی و اخلاقی شما ست؟

عرفان: من از فحش که شما می گوئید قبلاً در آهنگ های قدیمی خودم استفاده کرده ام و در آینده اگر احساس کنم که لازم است این کار را دباره خواهم کرد. بعضی رپ خوان ها فکر می کنند فحش دادن قسمتی از رپ است اگر نه نمی توان اسم آن را رپ گذاشت، ذهنیتی که آنقدر احمقانه است که حتی نمی خواهم وارد بحث آن شوم. من معتقد هستم اگر از واژه های رکیک به عنوان یک وسیلۀ بیان واقعی استفاده شود ایرادی ندارد اما نه بخاطر جلب توجه و یا اینکه فکر کنیم موسیقی رپ یعنی این که فحش بدهیم. من بطور مستقیم از واژه های رکیک در آلبومم استفاده نکردم چرا که مخاطبانی که من با آنها می خواستم ارتباط برقرار کنم ایرانیان سراسر جهان هستند نه گروه کوچکی از جوانان که از فحش و بد و بی راه خوششان می آید.

آلبوم « از خانه تا گور»، من را به ایرانیان سراسر دنیا معرفی خواهد کرد و اینکه مهاجرت از من و امثال من چه ساخته است. من آن بیان خشن و تند خو را می گذارم برای آهنگ های زیرزمینی ام.  

 

زیرزمین: کلاً چرا به هیپ هاپ رو آوردید و نه به انواع موسیقی های دیگر؟

 عرفان: من همه نوع موسیقی را دوست دارم و از دوران کودکی تا به امروز به هر موسیقی گوش کرده ام، از موسیقی اصیل ایرانی  گرفته تا راک، هاووس و رپ/هیپ هاپ.

اما رپ/ هیپ هاپ در حال حاضر مناسب من است چرا که در زندگی شخصی من این موسیقی خیلی بدردم خورده. خیلی چیز ها برروی سینه ام سنگینی می کند. رپ تا بحال بهترین درمان برای من بوده چرا که رپ بر اساس ترانه سرائی ساخته می شود و می توان بر روی ضرب ها حرف خود را بیان کرد. به عنوان مثال ترانه های موسیقی راک کوتاه ترند و در سراسر آهنگ تکرار می شوند. اما برای کسی مثل من مشکل هست که 50 قطعه یک قافیه را در یک آهنگ جا بدهم.   

 

زیرزمین: هیپ هاپ برای شما چیست؟

عرفان: خب، بخش مهمی از زندگی من بوده اما در چند سال گذشته کاملاً زندگی ام را تحت شعاع خودش قرار داده و من تمام تمرکزم را روی آن گذاشته ام. من این را به عنوان یک مرحله از زندگی ام نمی بینم که روزی به پایان می رسد، درست مثل رپ خوان های زیادی که آمدند و رفتند. من خودم را عضو این جنبش بزرگ می دانم که یکی از سرنوشت سازترین دوران تاریخ موسیقی ایران است. من معتقد هستم که در کل انقلابی در موسیقی فارسی در حال رخ دادن است و رپ یکی از بزرگترین قسمت های آن است. بنظر من این انقلاب آن دسته از کسانی که با زور موسیقی ایران را کنترل می کنند و اکثر وقت ها هر آشغالی را به عنوان موسیقی ایرانی در طی 30 سال اخیر بخورد ما داده اند را از صحنه بیرون خواهد راند.   

 

زیرزمین: رشد هیپ هاپ فارسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

عرفان: در این سال های اخیر خیلی بهتر شده است اما ما راه طولانی را در پیش رو داریم. غیر مجاز بودن رپ در ایران رشد و تکامل این حرکت را کند تر کرده است، چرا که رپ خوان ها مجبورند خودشان روی پای خود بایستند و این راه را خودشان بپیمایند. من تمام تلاش خود را می کنم تا سازمانی را تاسیس کنم که هنرمندان جوان زیرزمینی ایرانی، چه در رپ و یا هر موسیقی دیگر به ما بپیوندند و از ما برای ارتباطات، ضبط و تهیه کمک بگیرند و همچنین از طریق این سازمان اِسپانسور های اقتصادی پیدا کنند که از لحاظ اقتصادی از آنها و پروژه شان پشتیبانی شود.

تنها نگرانی من این است که هیپ هاپ فارسی به هیپ« پاپ» تبدیل شود چرا که بعضی از آهنگ های رپی که این روزها شنیده می شود اصلاً همان 8/6 پاپ فارسی است با ترانه های رپ گونه. من تمام سعی خودم را خواهم کرد تا از این اتفاق جلو گیری کنم اما در آخر این مردم هستند که تصمیم گیرنده اند.

 

زیرزمین: آیا فکر می کنید هیپ هاپ روزی بتواند مورد قبول ایرانیان و جامعۀ ایرانی واقع شود؟

عرفان: بله، چارۀ دیگری ندارند بجز قبول آن. نمی توانند نادیده اش بگیرند چون ما در بارۀ موضوعاتی رپ می خوانیم که مستقیم وارد ذهن مردم می شود، به اضافۀ تمام آن چیزهائی که باید به آنها فکر می کردند و درکش برایشان آسانتر است. ما آن اهنگ های عاشقانۀ همیشگی را که به 100000 شکل مختلف نوشته و بر روی ملودی های دزدی شده گذاشته می شود را تکرار نمی کنیم. حتی اگر من در مورد از این قبیل موضوعات رپ بخوانم در شکلی آن را می سازم که جوانان بتوانند با آن رابطه برقرار کنند. 

 

زیرزمین: اولین آلبوم شما «از خانه تا گور» در حقیقت دومین آلبوم رسمی رپ فارسی بعد از آلبوم «جنگل آسفالت» هیچکس به حساب می آید. اینکه شما یکی از پیشگامان رپ فارسی هستید چه احساسی به شما می دهد؟

عرفان: احساس فوق العاده ای است که توانستم اولین آلبوم رپ فارس را با آهنگ های متنوع، با تهیه و تنظیم حرفه ای، ویدئو های حرفه ای و پخش و ارائۀ آن در فروشگاه های سراسر دنیا و همچنین فروش در اینترنت به بازار بدهم. من در این راه تنها نبودم و جداً سعی کردم تا راه را برای رپ خوان های دیگر باز کنم تا بتوانند آنها هم آلبومی با کیفیت خوب و حرفه ای بیرون بدهند و گوش مردم را به موسیقی مان عادت بدهیم.

 

زیرزمین: نظر شما در بارۀ شباهت ها و تفاوت هائی که میان آلبوم «جنگل آسفالت» هیچکس، که در قلب تهران ساخته شده و آلبوم شما «از خانه تا گور» که بیانگر یک رپ خوان ایرانی بزرگ شدۀ کالیفورنیا است چیست؟

عرفان: باید سوال شما را تصحیح کنم چون من بزرگ شدۀ ایران هستم نه کالیفورنیا. من تا سن 16 سالگی بین آمریکا و ایران در رفت و آمد بودم و بعد از آن مقیم آمریکا شدم.

حالا برگردیم سر سوال شما. تفاوت بین آلبوم من و هیچکس موضوعات آنهاست. موضوعات آلبوم او بیشتر در بارۀ تهران است و تمام آنچیزهائی که در آنجا اتفاق می افتد که خیلی هم خوب است چون دیده خاص خود را دارد. . موضوعات آلبوم من گسترده تر است چون من دیده متفاوتی از دنیا داشتم و این به این خاطر است که از سن خیلی کم چه داخل و چه خارج از ایران زیاد سیر و سیاحت کردم . من خوشبختانه موقعیت این را داشته ام که با فرهنگ ها و مذاهب مختلفی آشنا شوم. این کاملاً در رپ نویسی من احساس و مشاهده می شود.

 

زیرزمین: شما چرا به زبان فارسی رپ می کنید، وقتی خیلی از رپ خوان های ایرانی/ آمریکائی ما به انگلیسی رپ می خوانند؟

عرفان: درست است که من در خارج از ایران زندگی می کنم اما همیشه اول از همه خودم را عضوی از جامعۀ جهانی حساب می کنم و بعد یک ایرانی اما هیچوقت خودم را یک آمریکائی ندانستم. شما نمی دانید که من چقدر شیفتۀ ادبیات فارسی هستم، مخصوصاً شعر فارسی. برای همین هم زیاد غیر عادی نیست که من رپ را به فارسی می خوانم و نه به انگلیسی. اما من به انگلیسی هم رپ می خوانم و از اینکه به انگلیسی رپ می نویسم هم لذت می برم. آهنگ های به زبان انگلیسی من بزودی تا چند ماه دیگر به بازار ارائه می شود و فکر کنم همه از بی مرز بودن رپ من تعجب زده خواهند شد.

 

زیرزمین: بیشتر آهنگ های هیپ هاپی که در داخل ایران ساخته می شوند به نوعی خام و در بیان شان خشن تر هستند اما  آن دسته که در آمریکا و اروپا ساخته می شوند تمیزتر و گستاخی کمتری در محتوای آنها وجود دارد. فکر می کنید چرا اینگونه است؟

عرفان: من با نظر شما مخالف هستم چون خیلی از رپ خوان های خارج از ایران هستند که از زبان گستاخانه ای استفاده می کنند که معروف ترین آنها گروه «زدبازی» است  و همچنین خیلی هم رپ فارسی از داخل ایران داریم که بیشتر پاپ است تا رپ و همانطور که قبل هم گفتم از سبک 8/6 استفاده می کنند، نمی خواهم نام کسی را ببرم. به نظر من آن رپی که خارج از ایران ساخته می شود بیشتر به ریشه های رپ/ هیپ هاپ واقعی نزدیکتر است تا آن دسته که داخل ایران ساخته می شود و همۀ این هم مربوط می شود به کمبود دانش و آموزش کافی دربارۀ موسیقی رپ چرا که اکثر رپ خوان های ایران با موسیقی رپ از طریق ماهواره آشنا می شوند و آنچیزی هم که از آن طریق معرفی می شود رپ/پاپ است نه چیزه دیگر. 

 

زیرزمین: پس آیا ما شاهد بوجود آمدن دو دسته در رپ فارس ایران هستیم؟

عرفان: فکرنمی کنم که رپ داخل و خارج ایران دارند دسته بندی می شوند و از هم جدا می شوند، بیشتر بنظر می آید پاپ و رپ دارند از هم جدا می شوند. بعضی ها درست بر روی خط میان این دو سبک دارند راه می روند.

 

زیرزمین: آن پیامی که شما می خواهید از طریق رپ خواندنتان به نسل جوان ایرانی بدهید چیست؟

عرفان: هر آهنگی پیام های خودش را دارد اما در کل من می خواهم آزادی بیان را در ایران تبلیغ کنم و همۀ جوانان را تشویق کنم تا آنها هم همین کار را به هر شکل ممکن انجام بدهند. می خواهد از طریق رپ خوانی باشد، خوانندگی باشد، ساختن موسیقی، نقاشی و غیره. خودتان را بیان کنید و از این طریق با دیگران رابطه برقرار کنید تا آنها هم بفهمند که در این راه تنها نیستند و کسان دیگر هم اینگونه فکر می کنند.

 

زیرزمین: آیا شما رابطه و همکاری با رپ خوان های داخل ایران دارید؟

عرفان: بله، من بطور مستقیم و غیر مستقیم در رابطه با معروفترین رپ خوان های ایرانی هستم. به دلایل مختلفی  نمی خواهم نام کسی را ببرم اما هر زمان که همکاری های ما شروع شود شما خبر دار می شوید.

 

زیرزمین: در آخرین آهنگ آلبوم شما به نام «جاذبه» شما رپ خوان و یا گروه رپ دیگری را دیس می کنید. درست متوجه شدم؟ می توانید به ما بگوئید کدام گروه و یا رپ خوان را دیس می کنید؟

عرفان: من خیلی از رپ خوان ها را در آن آهنگ دیس کردم و اگر قرار بود اسمی ببرم خب در آهنگ می گفتم. آنها خودشان خواهند فهمید و این کافی است. چیزهائی که در آهنگ های من گفته می شود برای خیلی از رپ خوان ها است، به امید اینکه آنها بجای دشمنی و حسادت به من و دیگران که واقعاً موفق هستند، قدمی در بهبود کارخود بردارند. 

 

زیرزمین: آیا شما برنامه و یا پروژه ای دارید که مایل باشید ما هم دربارۀ آن خبردار شویم؟

عرفان: خب، سعی می کنم خیلی خلاصه برنامه هایم را برای شما بگویم. در حال حاضر مشغول کار با خشایار و سهند بر روی یک برنامۀ تلویزیونی به نام «Rap Gap» برای شبکۀ Bebin.tv هستم و این برنامه همۀ رپ فارسی را از زاویه های مختلف در بر می گیرد مثلاً معرفی رپ خوان ها، تهیه کننده ها، تولید ویدئو، بلاگ های رپ، موضوعات مختلف آهنگ ها و غیره. همچنین سرگرم برنامه ریزی برای اجراهای زنده و کنسرت در آمریکای شمالی، اروپا و دبی هستم. در ضمن در حال فعالیت برای تاسیس شرکتی هستم که امیدوارم خانه ای برای همۀ هنرمندان زیرزمینی ایران بشود تا آنها از طریق ما به رابطه های جدید دسترسی پیدا کنند و به اهداف هنری خود براحتی برسند. 

 

زیرزمین: عرفان عزیز بسیار سپاس گذارم و برایت آرزوی موفقیت دارم.

+ نوشته شده در  پنجشنبه سوم آبان 1386ساعت 16:48  توسط ๑۩۞۩๑¸¸.•`¯`•.SaEeD & AmiR¸¸.•`¯`•.๑۩۞۩๑  |